Asaf Halet Çelebi ve Halayıklarım Şiiri Tahlili
ASAF HALET ÇELEBİ
Asaf Halet Çelebi tasavvufi ortamın içinde doğmuştur. Küçük yaştan itibaren gazeller yazmıştır. Belli bir döneme gelene kadar (1940) din dışı konularla eserlerini meydana getirmiştir. Doğu mistisizmi, tasavvuf ve bilinçaltı konuları eserlerde açıkça kendini ortaya koyar. Saf şiir, ruh ve mistisizme önem verir.
Eserlerinde hep bir derinlik mevcuttur bu yönüyle Câhit Zarifoğlu ile benzerlik gösterir. Derinliğin olmasıyla beraber eserlerin anlaşılması zorlaşır. Kendine özgü bir şiir politikası vardır. Masal motiflerinden, metinlerarasılıktan, bilinçaltından ve iç dünyayı esas alarak ruh çözümlemelerinden de faydalanır. Metinlerarasılığı kullanarak şairi aradan çekerek okuyucuyla metni başbaşa bırakır. Somut bir veriyi soyutlaştırarak mistisizme katar. Bu durum, edebiyata büyük katkı sağlar. Asaf Hâlet çelebi poetikasında şiir ile tekerleme arasında yakın bir ilişki kurar. Tekrir sanatını eserlerinde sıkça kullanır. Halayıklarım isimli şiiri şairin gerçek hayatta yapmak isteyip de yapamadıklarını hayal ederek anlatır. Eserlerinde masal motiflerinden faydalandığını bu şiirinde açık bir şekilde görebiliriz.
HALAYIKLARIM ŞİİRİ
İki taşı birbirine vurup
acayip âleminden çıkardın
ağzı var
dili yok
halayıklarımı
Zebercetten sarayımdaki halayıklarım
saz benizli
badem gözlüdürler
saçları salkım salkım
omuzlarındandır
ve yaptıkları işi sessiz yaparlar
Asaf Hâlet bu kısmında iki tası birbirine vurarak hayallerin kapısını açar. Burada bu masal motifini görürüz. Kendini sarayın sultanı olarak görür. kendisine saray olarak zebercet sarayında her istediğini dile getiren, badem gözlü, saçları salkım salkım halayıkların emrinde olduğunu söyler. Masallarda da padişah, cariye, halayık motifleri sıkça görülür. Bu motifleri de kendi iç dünyasıyla birleştirerek eserine masalsı bir hava katmıştır;
zebercetten sarayımda hamam yaptırdım
tepe camları zümrütten
ve akîki yemânîden
ve kurnası var
necef taşından
Şairimiz burada sarayını inşa eder. Masallarda da değerli taşların önemli yeri vardır. Masal motifleri kullanıldığı içinde şiirinde değerli taşları sıklıkla kullanır. Sarayına hamam yaptırdığını, tepesinin camlarını zümrütten yaptırdığını, akikini yemaniden yaptırdığını ve neef taşından kurnasının bulunduğunu söyler. Salkım saçlar, badem gözler, saz beniz, zebercet, akiki yemani terimleri masala has motiflerdir. İç dünyasındaki hayallerini masal motifleriyle süslemiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder